Unieke Projecten | Make-over station Naarden-Bussum

Make-over station Naarden-Bussum

Renoveren en innoveren tegelijkertijd. Of dat kan? Jazeker! Dat bewijst de make-over van station Naarden-Bussum. Niet alleen werd dit historische pand aan alle kanten flink opgeknapt, maar er werd ook gekeken naar inclusiviteit en duurzaamheid. Zo hebben mindervaliden straks betere toegang tot het perron, komt er een nieuwe omroepinstallatie, en leidt een ruime doorgang naar een nieuw voorplein. Dankzij K_Dekker bouw & infra, waar ook een Building Talent werkt, is dit station uit 1874 klaar voor de toekomst.  

Wie er wel eens is geweest, herkent ongetwijfeld het opvallende station van Naarden-Bussum. Geïnspireerd op het baksteen-expressionisme van begin vorige eeuw, is het Gooische gebouw een echte blikvanger. Alleen wel een die toe was aan renovatie en een andere inrichting. Om de oude karakteristieke details in ere te herstellen, werd naast K_Dekker ook een architect ingeschakeld. Het resultaat mag er zijn: na een bakproces van maanden zijn er nieuwe bakstenen gebakken die als twee druppels water op de oude variant lijken. Om dezelfde sfeer te behouden, is in de monumentale stationshal de vloer nagebouwd met elf tegels in verschillende tinten. Oude ramen werden ook opgelapt en hergebruikt.

Toekomstbestendig station met langere perrons voor meer treinreizigers

“Het doel van de renovatie was om dit bijzondere station van binnen en buiten weer te laten sprankelen”, vertelt uitvoerder Jesse Ordeman. “Om te beginnen met een extra toegang voor iedereen naar perron één, uitbreiding van de fiets-parkeerplekken, en een gedeeltelijke restauratie van de monumentale perronkap en gevel. Daarnaast wordt de bewegwijzering up-to- date gemaakt, en de verlichting vernieuwd.

Maar er was nog meer oog voor de toekomst, want door eerdere verbouwingen aan het spoor– uitgevoerd door een derde partij – is het tracé langs Naarden Bussum helemaal future-proof. De prognose is dat het aantal treinen op termijn verhoogd gaat worden tot 24 reizigerstreinen per uur. Een verhoging van 2 treinen per uur in beide richtingen. Treinreizigers hoeven in de toekomst dus minder lang op de trein te wachten. En door de betere toegankelijkheid van het station zijn reizigers straks sneller op de perrons.

No-go: harde muziek en gefluit

Dat het station gewoon open bleef tijdens de werkzaamheden, maakte het soms een flinke logistieke uitdaging voor alle bouwhelden die meehielpen aan dit project. Evenals voor de reizigers, die zo goed mogelijk met borden en doeken op de hoogte werden gehouden van alle veranderingen. Als bewuste bouwer deed K­_Dekker er alles aan om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Geen harde muziek op de bouwplaats, en al helemaal geen gefluit, want zo stelt Ordeman: “Het imago van de bouw kan beter, en de sector verdient dat ook. En daar zijn we allereerst zelf verantwoordelijk voor.”