Onze Bouwhelden | Ronald Kaldenbach

Ronald Kaldenbach

Q: Hi Ronald, hoe gaat het?

A: “Ja goed, prima.”

Q: Fijn. Dan gaan we beginnen. Kun je vertellen hoe je in de bouw terecht gekomen bent?

A: “Jemig, even denken. Van jongs af aan was ik eigenlijk altijd al erg enthousiast over klussen en hobbyen. Zo hielp ik de buurman met verbouwen en al snel wist ik dat ik timmerman wilde worden. Na de LTS ben ik op 18-jarig leeftijd direct gaan werken als leerling timmerman en zo doorgegroeid naar waar ik nu sta: Werkorganisator bij Coen Hagedoorn Bouwgroep. Hier werk ik nog niet zo lang maar toen Building Heroes mij via LinkedIn benaderde met een leuke en vooral concrete werkomschrijving dacht ik: ja dit gesprek ga ik aan. Werkorganisator is een erg leuke all-round functie waarbij je zowel de pet van adviseur, calculator, werkvoorbereider én uitvoerder op zet. Precies wat ik wilde en ik heb het hier ontzettend naar mijn zin.”

Q: Wat zijn de grootste uitdagingen voor de sector?

A: “Bij het werken voor onze klanten, professionele opdrachtgevers in de woningbouwsector, is het een uitdaging om altijd te streven naar de hoogste kwaliteit terwijl de budgetten grote investeringen niet altijd toelaten. Het in samenspraak met de opdrachtgever tot een passende oplossing komen is een uitdaging, maar vooral een heel leuke.”

Q: Welke belangrijke ontwikkelingen heb je de afgelopen jaren ervaren in jouw rol als Werkorganisator?

A: “Tegenwoordig merk je dat processen steeds gestroomlijnder verlopen en er wordt meer gebruik gemaakt van specialisten. Waar je 20 tot 30 jaar geleden als aannemer alles zelf deed, nemen de onderaannemers nu veel werk over. Allemaal experts in hun eigen vakgebied en dat zorgt naar mijn mening voor continuïteit en efficiëntie. Natuurlijk moeten er op voorhand wel duidelijke afspraken gemaakt worden.”

Q: Hoe kijk je aan tegen innovatie in de bouw?

A: “Schitterend, zeker voor mijn vak. Door innovatie en digitalisatie kun je steeds accurater werken en sneller reageren. Op de werkvloer kan ik me voorstellen dat het soms wel eens lastig kan zijn. Er gaat namelijk best wat tijd zitten in bijvoorbeeld het digitaal bijhouden van je gewerkte uren. Dat is voor velen kostbare tijd die niet effectief gebruikt kan worden. Hetzelfde zie je terug in de zorg. Veel administratieve handelingen.”

Q: Hoe houd jij plezier in je werk?

A: “Dat zit in de combinatie van uitdaging  en variatie vinden in je werk. Maar er komt ook een sociaal aspect bij kijken. Zo werk ik samen met veel verschillende partijen en heb ik fijne collega’s. Het is niet aan een stuk doorstumpen, even eruit en een rondje lopen om de dag door te nemen is ook superbelangrijk. Het hele pakket, dat maakt het leuk!

Q: Zou je anderen adviseren om in de bouw te gaan werken?

A: “Absoluut! De bouw is heel sociaal en gevarieerd. Je hebt zo veel mogelijkheden om door te groeien en op zoek te gaan naar wat je echt leuk vindt. De bouw is ontzettend veelzijdig. Het is echt niet zo dat je de rest van je leven blijft hangen waar je begonnen bent. Daar ben ik een goed voorbeeld van.”